سئوالات متداول

تلفن : 09120085119

سبد خرید شما خالی است.
  • 0
    • : 0

    بورس لوازم خانگی الگار

    Home Appliances

    جدیدترین محصولات

    عنوان تازه ها

    مشاهده همه
  • مقاله
    کمپرسور اینورتر دیجیتال و کاهش مصرف انرژی

    به گفته مدیر کل آموزش سازمان بهرهوری انرژی ایران 30 درصد از برق اشتراکهای خانگی در بخش روشنایی و 70 درصد آن در بخشهای دیگر به مصرف میرسد که از این میزان سهم یخچال و یخچال فریزر 28 درصد و کولر آبی و گازی 26 درصد است.

    با گران شدن قیمت برق و لزوم توجه به مصرف انرژی، این موضوع بیش از پیش اهمیت یافته است. تا جایی که امروزه توجه به فناوریهای مورد استفاده در دستگاههای برقی پرمصرف نظیر یخچال، به یکی از مهمترین نکات هنگام خرید تبدیل شده است. این موضوع تولیدکنندگان را بر آن داشته که فناوریهای جدید را با هدف بالا بردن کیفیت و پایین آوردن انرژی مصرفی لوازم خانگی در خدمت بگیرند. کمپرسور اینورتر دیجیتال (Digital Inverter Compressor) یکی از جدیدترین تکنولوژیهای این حوزه است که نه تنها باعث کاهش مصرف برق شده بلکه صدای دستگاه را نیز تا حد زیادی کاهش میدهد. استفاده از این نوع کمپرسور در دستگاهی مانند یخچال باعث حفظ تازگی و مزه مواد غذایی میشود.

    کمپرسور ماشینی است که از آن برای افزایش فشار سیالات تراکمپذیر (گازها و بخارات) استفاده میشود و در صنایع مختلف داری اهمیت زیادی است تا جاییکه اصطلاحاً آن را اسب بارکش صنایع مینامند. کمپرسورها در شاخههای مختلف لوازم خانگی (یخچال، فریزر، کولر گازی، جاروبرقی)، صنایع پزشکی، صنایع هواپیمائی و... کاربرد دارند و به سرعت در حال رشد و تغییر هستند.

    اما کمپرسورها چگونه از اتلاف انرژی در لوازم خانگی جلوگیری میکنند؟ کمپرسورها انواع مختلفی دارند و شرکتهای سازنده لوازم خانگی تلاش میکنند دستگاههایی با حداکثر کارایی و کممصرف بسازند. به عنوان مثال شرکت سامسونگ که به بهینهسازی مصرف انرژی در تولیدات خود توجه ویژهای دارد، با ساخت و نصب کمپرسور اینورتر دیجیتال یا همان Digital Inverter Compressor در یخچال فریزرهای جدید خود، نگرانی مصرفکنندگان را از مصرف انرژی بالا و به اصطلاح فشار آمدن به موتور کاهش داده است.

    کمپرسور اینورتر دیجیتال در واقع یک نوع کمپرسور گاز است که در آن پیستون برای فشردهسازی و به حداقل رساندن تلفات انرژی در امتداد یک مسیر خطی حرکت میکند. تفاوت کمپرسور معمولی با کمپرسور اینورتر دیجیتال این است که کمپرسورهای معمولی سرو صدای زیادی تولید میکنند و از طرفی مصرف برق در آنها بسیار بالاست اما کمپرسورهای اینورتر دیجیتال فاقد هر گونه صدایی هستند و مصرف برق را به میزان قابل توجهی کاهش میدهند.

    مثلا کمپرسور اینورتر دیجیتال استفاده شده در لوازم خانگی سامسونگ به این شکل عمل میکندکه برق شهری (ای سی) را به برق مستقیم (دی سی) و برگرداندن مجدد برق مستقیم (دی سی) را به برق شهری (ای سی) با فرکانس دلخواه تبدیل میکند. در نتیجه دور موتور کمپرسور یخچال و ظرفیت این کمپرسورها با بهکارگیری ریزپردازندههای حرفهای به صورت هوشمند کنترل میشوند. این تغییر ظرفیت باعث جلوگیری از خاموش و روشن شدنهای متناوب موتور دستگاه شده و در نهایت ظرفیت دستگاه و مصرف برق آن متناسب با دمای مورد نیاز تنظیم خواهد شد. این فرآیند علاوه بر بالا بردن طول عمر مفید دستگاه و پایین آوردن سطح صدای تولیدی دستگاه، باعث صرفه جویی 40 درصدی در مصرف انرژی شده و ماندگاری مواد غذایی را نیز افزایش خواهد داد. کمپرسور اینورتر دیجیتال که در بسیاری از یخچالهای سامسونگ از جمله جدیدترین آن یعنی شوکیس (Showcase) تعبیه شده، از طریق تنظیم کردن خودکار کمپرسور در هفت دور موتور مختلف، باعث بهرهوری انرژی و عملکرد سرمایش میشود. به این ترتیب حتی با وجود باز و بسته شدن مکرر درب یخچال، گذاشتن ظرف غذای داغ درون یخچال و یا تغییرات دمای بیرون، یخچال به سرعت عکسالعمل نشان میدهد و مصرف انرژی را کاهش داده و هوای خنک داخل یخچال را فراهم میکند. این کمپرسور دارای 123 ماه گارانتی است.

    با استفاده از یخچالهایی که به کمپرسور اینورتر دیجیتال مجهزند، مصرفکنندگان نگرانی کمتری برای باز شدن مکرر درب یخچال خواهند داشت و هزینههای بالای برق نیز تا حد زیادی کاهش پیدا میکند.

    منبع: سایت زومیت

  • مقاله
    برند ال جی، تاریخچه تاسیس تا وضعیت کنونی

    ال جی برند شناخته شده و باسابقهی کرهای در صنایعی همچون محصولات الکترونیکی، شیمی و مخابرات است. این شرکت چهارمین هولدینگ بزرگ کرهی جنوبی است.

    ال جی (LG Corporation)که پیش از این با نام Lucky-Goldstar شناخته میشد هولدینگی بینالمللی در کشور کرهی جنوبی است. این شرکت لقب چهارمین هولدینگ بزرگ کرهی جنوبی را یدک میکشد. مرکز مدیریت الجی در برجهای دوقلویی به نام همین شرکت در منطقهی یئوویدو-دونگ در سئولواقع است.

    الجی در تاریخ بیش از 70 سالهی خود صنایع مختلفی اعم از محصولات شیمیایی، لوازم بهداشتی، لوازم خانگی الکترونیکی، گوشیهای هوشمند و محصولات مخابراتی را به حوزهی فعالیت خود اضافه کرده است. از زیرمجموعههای بزرگ این شرکت میتوان ال جی الکترونیکس، ال جی دیسپلی، زنیثو ال جی کمیکال (LG Chem) را نام برد. در این میان الجی الکترونیکس را میتوان مشهورترین زیرمجموعهی این شرکت کرهای نامید که به خاطر عرضه ی محصولات مخصوص مصرفکنندگان، در میان کاربران عادی شناختهشده است.

    تاریخچه تاسیس

    شرکت الجی در سال 1947 و با نام Rak-Hui Chemical Industries توسط این هوی کو (In Hwoi Koo) تاسیس شد. اولین محصولات این شرکت، محصولات شیمیایی و بهداشتی تحت همین برند بود. پس از پنج سال برند Luckyبهعنوان زیربرندی از راک-هوی تاسیس شد. این شرکت امروز بهعنوان الجی کمیکال شناخته میشود.

    تاریخچه ال جیاین هوی کو، موسس الجی

    اولین نوآوری شرکت لاکی، ورود به صنعت پلاستیک در کرهی جنوبی بود. آنها اولین شرکت کرهای بودند که وارد این صنعت شدند. اولین محصولات پلاستیکی لاکی، ملزومات خانگی بودند که به مرور و از سال 1952 به بازار عرضه شدند. پس از آن اولین خمیردندان کرمی کرهی جنوبی، لقب اولین نوآوری شرکت لاکی را به خود اختصاص داد. لولههای PVCمحصولات بعدی بودند که به مرور این برند پلاستیکی را در صنعت کرهی جنوبی مشهور کرد.

    با گسترش فعالیت در صنعت پلاستیک، برند گلداستاربه این شرکت اضافه شد که بهعنوان پدر الجی الکترونیکس شناخته میشود. در نهایت در سال 1958 شرکتهای لاکی و گلداستار با هم ترکیب شده و لاکی-گلداستار یا الجی امروزی را ساختند.

    گلداستار برندی بود که با تمرکز روی محصولات الکترونیی تاسیس شد. این برند پیش از تقسیم شدن و برندسازی مجدد تحت عنوان الجی الکترونیکس، محصولاتی همچون رادیو، تلویزوین، مایکروفر و حتی تراکتور تولید میکرد. تلویزوینهای برند گلداستار در دههی 1990 محبوبیت بالایی در بازارهای بینالمللی و خصوصا آمریکا داشت.

    یکی از زیرمجموعههای اصلی گلداستار تحت عنوان گلداستار پرسیژن، محصولات اندازهگیری همچون مولتی متر، اسیلوسکوپ و محصولات صنعتی الکترونیکی تولید میکرد. پس از تغییر عنوان برندها، این زیرمجموعه نیز با نام الجی پرسیژن به کار خود ادامه داد. در نهایت بخش دستگاههای اندازهگیری در سال 1999 به EZ Digital فروخته شد. بخش محصولات صنعتی نیز کار خود را تحت برند LIG Nex1 ادامه داد.

    با شروع دههی 1970، صنعت کرهی جنوبی بیش از پیش رو به رشد بود و مقامات دولتی و شرکتهای بزرگ خصوصی قصد داشتند با گسترش زیرساختهای صنعتی، حضور خود را در بازارهای جهانی گسترش دهند. یکی از زیرمجموعههای گلداستار در آن سالها به تولید کابلهای برقی مشغول بود که تاثیر مهمی در توسعهی زیرساختها داشت.

    در سال 1962 برای اولین بار صادرات رادیو در کرهی جنوبی شروع شد و گلداستار بهعنوان پیشگام تولید این محصولات، رادیوهای خود را به خارج از کشور صادر کرد. در همان سالها و پس از گذار از دوران رشد اولیه، گلداستار به صنایع مالی و تامین سرمایه برای اشخاص و شرکتها نیز وارد شد. دو سال بعد، حضور جدی این شرکت در صنعت مخابرات کلید خورد. آنها اولین سیستم دیسپاچنیگ اتوماتیک پزشکی بر مبنای سوئیچ تلفنی را در کره راهاندازی کرد.

    تولیدات لوازم خانگی گلداستار در پایان این دهه به اوج رسید و زمزمههای فرمانروایی این برند در صنعت پرسود محصولات الکترونیکی به گوش رسید. گلداستار در سالهای 1965 و 1966 خود را بهعنوان اولین تولیدکنندهی یخچال و تلویزیون سیاه و سفید در کرهی جنوبی معرفی کرد. در سالهای بعدی باز هم اولینها به نام گلداستار رقم خوردند. در سال 1968 اولین دستگاه تهویه هوا و در سال 1969 اولین آسانسور و اولین ماشین لباسشویی کره توسط این شرکت تولید و معرفی شد.

    در بخش دیگر شرکت یعنی لاک-هوی، تولید محصولات صنعتی و خصوصا روغنی ادامه داشت. این شرکت با همکاری Fat Industry در سال 1967 اولین شامپو را در کرهی جنوبی معرفی کرد.

    تاریخچه ال جی

    تلویزیون سیاه و سفید تولید گلداستار

    گسترش فعالیت

    با شروع دههی 1980، مدیران الجی با مشاهده و بررسی رشد سریع در سال های قبل، به فکر اتحاد بیشتر بخشها افتادند. در سال 1970 دومین مدیر تاریخ الجی یعنی چا کیونگ کو به این سمت رسید. او و دیگر مدیران پیشرفت هرچه بیشتر بههمراه توسعهی بخشهای تحقیق و توسعه را در دستور کار خود قرار دادند. این دهه با گسترش تولیدات قبلی در هر دو بخش الکترونیک و صنایع پلاستیک و شیمیایی ادامه داشت. گلداستار از یک طرف برای اولین بار تولید انبوه تلویزوین رنگی را در کرهی جنوبی شروع کرد و لاکی نیز با گسترش تولیدات و اضافه کردن محصولات جدید همچون پنجرههای پیویسی و در کنار آنها تاسیس زیرمجموعهی پتروشیمی، مجموع درآمد خود را به بیش از 100 میلیارد وون رساند.

    سالهای پایانی قرن بیستم با تمرکز بیش از پیش کرهایها روی بازارهای بینالمللی، طراحی مجدد برند و تلاش برای سلطهی نهایی بر بازارهای محل فعالیت همراه بود. آنها صنایع شیمیایی، انرژی، الکترونیک و فناوری اطلاعات، مخابرات و بازارهای مالی را بهعنوان حوزههای تمرکز خود انتخاب کردند. هولدینگ لاکی-گلداستار در سال 1995 تصمیم خود برای برندسازی مجدد را عملی کرد و با انتخاب برند الجی بهعنوان نام اصلی، محصولات خود را برای مصرفکنندگان جهانی نیز شناختهشدهتر کرد. در همان سال سومین مدیر تاریخ الجی یعنی بون مو کو مشغول به کار شد.

    در سال 1996 الجی تلکام با هدف ورود به صنعت مخابرات تاسیس شد. این شرکت امروز به نام +LG U شناخته میشود. در سالهای بعدی تلاش برای حضور جدیتر در صنعت الکترونیک ادامه پیدا کرد و با همکاری فیلیپس، شرکت الجی فیلیپس السیدی تاسیس شد. این شرکت در سال 2001 اولین محصول خود را بهصورت رسمی به بازار عرضه کرد و امروز با نام ال جی دیسپلی شناخته میشود.

    تاریخچه ال جی

    مایکروفر گلداستار

    با شروع قرن 21 تغییرات ساختاری در بخش تولیدات شیمیایی و بهداشتی نیز انجام شد. بخش شیمیایی الجی در سال 2001 به شرکتهای LGCI، LG Chem و LG Household & Health Care تقسیم شد. بخش محصولات سلامتی شرکت در سال 2003 مجوز تولید داروی Factivرا از سازمان غذا و دارو FDAدریافت کرد.

    Sciencepark مجموعهی تحقیقات متمرکز برای تمام زیرمجموعههای این شرکت است

    در سالهای اخیر، زیرمجموعههای الجی در بخشهای مختلف به افتخارات متعددی دست یافتند. در سال 2002، الجی فیلیپس در تولید السیدی اولین محصول نسل پنجم TFT را به بازار عرضه کرد. در سال 2004، الجی الکترونیکس بهعنوان برترین شرکت IT جهان انتخاب شد. در سالهای بعدی تلاش برای ورود به صنعت انرژیهای تجدیدپذیر نیز با قدرت ادامه یافت و بخش انرژی خورشیدی این شرکت تاسیس شد. ورود به این صنعت باعث شد تا بخش شیمیایی با نام LG Chem نیز جایزهی مدیریت سبز را دریافت کند.

    اولین تلویزیون سهبعدی کرهی جنوبی، از نوآوریهای بعدی شرکت کرهای بود که در سال 2010 به بازار عرضه شد. در همان سال، تلاش کرهایها برای حضور جدیتر در بازار انرژیهای سبز ادامه یافت و الجی کمیکال کارخانهی تولید باتری وسایل نقلیه را تاسیس کرد که دو سال بعد بهعنوان بهترین بازیگر این صنعت انتخاب شد. در سالهای بعدی اگرچه برخی زیرمجموعههای الجی مانند بخش تولید گوشیهای موبایل آنطور که باید و شاید در بازارها موفق نبودند، اما بخشهای محصولات شیمیایی، مخابرات، صفحات نمایش و لوازم خانگی با قدرت هرچه بیشتر به فعالیت ادامه دادهاند و هنوز جزو بازیگران اصلی صنایع به حساب میآیند.

    تاریخچه ال جی

    کارخانهی تولید تفن ال جی در دههی 1970

    یکی از مجموعههای اصلی فعالیتهای تحقیق و توسعهی الجی، پارک علوم یا Scienceparkاین شرکت است. آنها این مجموعه را بزرگترین مجموعهی تحقیقاتی در کرهی جنوبی میدانند. این مرکز علمی که با هدف پیشرفت هرچه بیشتر برند کرهای در صنایع زیرمجموعه تاسیس شده، مهندسین و محققین بسیاری از صنایع مختلف را گردهم آورده تا یکپارچگی را در واحدهای خود به جریان بیاندازد.

    زیرمجموعهها

    همانطور که گفته شد الجی در حال حاضر بهصورت یک هولدینگ جامع از شرکتهای متنوع صنایعی همچون الکترونیک، شیمی و مخابرات به فعالیت میپردازد. مجموعهی LG Corp در سال 2003 و با هدف مدیریت این شرکتهای زیرمجموعه تاسیس شد.

    الکترونیک

    شروع فعالیتهای الجی در این صنعت از سال 1958 و با تاسیس گلداستار بوده است. آنها در طول تاریخچهی بیش از نیم قرن خود نوآوریهای متعددی را به جهان عرضه کردهاند. در حال حاضر محصولات الکترونیکی این شرکت در چند زیرمجموعه با نام ال جی الکترونیکس، ال جی دیسپلی، ال جی اینوتک و سیلیکون ورکس تولید میشوند.

    تاریخچه ال جی

    یکی از اولین کامپیوترهای گلداستار

    الجی الکترونیکس شناختهشدهترین زیرمجموعه در این بخش است که با هدف تولید محصولات نهایی برای مصرفکنندگان فعالیت میکند. طبق آخرین آمار، این زیرمجموعه بیش از 82 هزار کارمند را در 119 مرکز در سرتاسر جهان استخدام کرده است. محصولات الجی الکترونیکس در چهار بخش اصلی سرگرمیهی خانگی، موبایل و ارتباطات، لوازم خانگی و قطعات خودرو تولید میشوند.

    برند الجی الکترونیکس در سال 1994 بهطور مستقل از گلداستار زاده شد و در اولین اقدام برای گسترش هرچه بیشتر بازار و تولیدات خارجی، شرکت آمریکایی زنیث، تولیدکنندهی تلویزیون را خریداری کرد. آنها اولین گوشی موبایل جهان در شبکهی CDMA را در سال 1995 تولید کرده و آن را برای اپراتورهای Ameritech و GTE تامین کرد.

    تلویزیون

    تلویزیون یکی از اصلیترین محصولات برند الجی الکترونیکس است که تاریخچهی آن به اولین تلویزیون کرهی جنوبی ساختهی کلداستار باز میگردد. پس از سالها توسعه و همکاری با شرکتهای متعدد از جمله فیلیپس، کرهایها باز هم پیشگامی خود را در این صنعت به رخ کشدیند و در سال 2007، اولین تلویزیون اینترنتی جهان را عرضه کردند. در سالهای بعدی تمرکز روی توسعهی سیستمعامل این تلویزیونها و همچنین ساخت محصولاتی پیشرفتهتر با امکانات قویتر ادامه یافت. الجی اولین تولیدکنندهی تلویزیون پلاسما در جهان نیز بوده است.

    فلسفه مدیریت و وضعیت کنونی برند ال جی

    یکی از نکات قابل توجه در وبسایتها و انتشارات الجی در زیرمجموعهها، تمرکز این شرکت روی ارتباطات، فلسفهی مدیریت و مسئولیتپذیری است. الجی با توضیحات کامل در بخشهای معرفی شرکتهای خود، مسئولیت خود نسبت به تمامی بخشهای درگیر اعم از همکاران، مشتریان، شرکای تجاری و عموم مردم جهان را معرفی میکند.

    یکی از این بخشهای معرفی در وبسایت گروه الجی، بیانیهی پایداری و چشمانداز اهداف شرکتها است که برای زیرمجموعههای اصلی بهصورت سالانه منتشر میشود. در این اسناد عمومی، چشمانداز سال آینده و همچنین آمار دستیابی به برنامههای پیشین منتشر میشوند.

    بخش مهم دیگر، مسئولیت اجتماعی است که الجی برای تمامی زیرمجموعههای خود در نظر دارد. کرهایها فعالیتهای مسئولیت اجتماعی خود را در چهار بخش تولید محصولات سبز، تولید و توزیع واکسن، کمپینهای مبارزه با سوء تغذیهی کودکان و مدیریت سبز شرکتهای زیرمجموعه متمرکز کردهاند.

    تاریخچه ال جی

    برجهای دوقلوی ال جی

    فعالیتهای اجتماعی و مدیریت بر اساس ارتباطات، از اصول اساسی الجی هستند

    شعار اصلی الجی در سالهای اخیر Life's Good بوده که برخی اوقات با نام اصلی این شرکت یعنی لاکی-گلداستار اشتباه گرفته شده است. از شعارها و اهداف سازمانی دیگر این شرکت کرهای میتوان به «ایجاد ارزش برای مشتری» و «حفظ کرامت انسانی» اشاره کرد که همگی با هدف تبدیل کردن این شرکت به رتبهی اول تمامی صنایع تحت پوشش یا لقب No.1 LG اجرا میشوند. تمامی این شعارها و چشماندازها، بر اساس سیستم مدیریتی شرکت الجی با نامJeong-Do Management تدوین شدهاند که در تمامی زیرمجموعههای شرکت کرهای تصویب و اجرا شده است.در همین راستا، گروه الجی اقدام به تاسیس یک بنیاد عامالمنفعه کرده که در شاخههای مختلف اعم از سلامت، تحصیلات، خبرگزاری و حفظ محیط زیست فعالیت میکند.

    ال جی مانند بسیاری از شرکت های بزرگ شرق آسیا، بهصورت خانوادگی اداره میشود. خانوادهی موسس این شرکت یعنی کو، از زمان تاسیس بهعنوان مدیران اصلی الجی در بخشهای مختلف فعالیت کردهاند. در حال حاضر کو کوانگ مو مدیرعامل و رئیس هیئتمدیرهی گروه الجی است.

    در مورد درآمد گروه الجی آخرین آمار منتشر شده مربوط به سال 2012 است که 143 میلیارد دلار را گزارش کرده است. در مورد زیرمجموعهها، آمار الکترونیکس بهروزتر بوده و درآمد حدودی 55 میلیارد دلار برای سال 2017 آنها گزارش شده است.

    منبع: سایت زومیت

  • مقاله
    چیدمان مناسب اسپیکرها در سینمای خانگی

    چیدمان اسپیکرها چیست؟ آیا تا به حال با شنیدن صدای یک فیلم یا موسیقی از یک مجموعه سینمای خانگی (Home Theater) شگفت زده شده اید؟ شاید برای اولین بار تازه متوجه شدید که یک فیلم باکیفیت بالا و سیستم پخش صوت (Audio) حرفهای چگونه میتواند شمارا دگرگون کند. البته بخشی از این تجربه به کیفیت و تلاشی وابسته است که متخصصان و هنرمندان محصولات هنرهای صوتی برای خلق یک تجربه ناب انجام دادهاند، بخش دیگر به تجهیزات شما مربوط میشود. البته اگر شما بهترین تجهیزات صوتی را هم تهیهکرده باشید، باید اصول و قواعد استفاده از آنها را هم بشناسید. اسپیکرهای شما چه یک اسپیکر بلوتوثی (Bluetooth speaker) کوچک باشد یا یک جفت استریو در قفسه کتابخانه تا یک سیستم صوتی سینمای خانگی (Home cinema) فرقی نمیکند. با رعایت شناخت اسپیکرها و چیدمان اسپیکرها، لحظات و خاطرات شما از موسیقی و فیلمها، لحظاتی باشکوه و به یادماندنی خواهند شد.

    اسپیکر

    اسپیکر (Speaker) ابزاری است، برای شنیدن موسیقی و اصواتی که بهصورت دیجیتالی تبدیلشدهاند. اسپیکرها، ترکیبی از قطعات الکترونیک و مکانیکی هستند. آشناترین قطعه در آنها برای ما همان دیافراگم (Diaphragm) بزرگ و نازکی است که به یک قطعه آهنربایی و قاب دور اسپیکر متصل هستند. بارها شده که با صدمه دیدن دیافراگم توسط یک ضربه یا نفوذ یک شی تیز، اسپیکرها کیفیت خود را از دست دادند. تازه متوجه میشویم که دیافراگمها چه قطعات باارزشی هستند. اسپیکرها قطعات مهم دیگری هم دارند؛ اما دیافراگم اسپیکر رازهایی دارد که درک آن به ما کمک میکند تا از اسپیکرها بهتر استفاده کنیم.

    چیدمان اسپیکرها

    شناخت کلی انواع اسپیکرها اولین قدم برای چیدمان اسپیکرها

    اسپیکر به سه دسته کلی تقسیم میشوند. در زیرمجموعه این دستهبندی کلی، شما به انواع اسپیکرها برمیخورید ولی همین شناخت کلی از اسپیکرها بسیار گرهگشا است.

    اسپیکرهای کوچک (Tweeter)

    اسپیکرهای کوچکتر وظیفهدارند صدای زیر یا با فرکانس بالا را پخش کنند. این اسپیکرها به Tweeter معروف هستند و با دیافراگمی مناسب در رنج فرکانس 2000 تا 20000 هرتز ساخته میشوند. این فرکانسی است که شما در آن صداهای تیز همچون آواز پرندگان یا جیغزنان را میشنوید. Tweeter در زبان انگلیسی به معنی چهچه یا آواز پرندگان است.

    اسپیکرهای متوسط (Mid-range speaker)

    برای پخش صدای انسانها و صداهایی با فرکانس متوسط از اسپیکرهای رده میانی به نام Mid-range speaker استفاده میکنیم. معمولاً اسپیکرهای متوسط در محدوده فرکانس 250 تا 2000 هرتز طراحی میشوند. فرکانس صدای انسان بین 1000 تا 3000 هرتز است.

    اسپیکرهای بزرگ (Woofer)

    اسپیکرهای بزرگ به نام ووفر معروف هستند که برای پخش صدای بم یا فرکانس پایین استفاده میشوند. ووفر در زبان انگلیسی به معنی پارس سگ است. یک ووفر معمولاً برای پخش رنج فرکانس صوتی از 40 تا 500 هرتز ساخته میشود. همانطور که میدانید ساب (sub) یک پیشوند است. وقتی بخواهیم فرکانس بمتری را پخشکنیم، از باندهای معروف به سابووفر استفاده میکنیم. باندهای سابووفر معمولاً برای محدوده فرکانس صوتی از 20 تا 200 هرتز هستند.

    چیدمان اسپیکرها

    هر چه صدا زیرتر باشد یعنی فرکانس بیشتری دارد و هرچه بمتر میشود یعنی فرکانس کمتری دارد. فرکانس زیاد باعث میشود که صفحه دیافراگم اسپیکر در ثانیه بیشتر مرتعش شود و در پخش صدا با فرکانس کم صفحه دیافراگم اسپیکر کمتر مرتعش میشود ولی سطح بزرگتری از دیافراگم به ارتعاش درمیآید. میبینید که بین صدا و زمان یک رابطه مشخص است. همین رابطه و درک آن باعث ساخت هنری به نام موسیقی (Musique) است. هر سازی با توجه به خصایصی مانند جنس و ساخت و... در محدوده فرکانس خاصی عمل میکند. دیافراگمها هم از این قاعده خارج نیستند. برای بازپخش و ساخت باکیفیت صداها انواع اسپیکر با دیافراگم مختلف ساخته میشود. حالا میدانید که ابعاد دیافراگم در مورد اسپیکرها به شما چه میگوید. سایز دیافراگم کوچک در اسپیکرها، مناسب صدا با فرکانس بالا یا صدای تیز است. سایز دیافراگم بزرگ برای پخش فرکانس پایین یا صدای بم است.

    تجربه حضور ارکستر در خانه یا هیجان دو چندان، حین تماشای فیلم را با چیدمان و مدیریت اسپیکرها تجربه کنید.

    چیدمان اسپیکرها چیست؟ آیا تابهحال با شنیدن صدای یک فیلم یا موسیقی از یک مجموعه سینمای خانگی (Home Theater) شگفتزده شدهاید؟ شاید برای اولین بار تازه متوجه شدید که یک فیلم باکیفیت بالا و سیستم پخش صوت (Audio) حرفهای چگونه میتواند شمارا دگرگون کند. البته بخشی از این تجربه به کیفیت و تلاشی وابسته است که متخصصان و هنرمندان محصولات هنرهای صوتی برای خلق یک تجربه ناب انجام دادهاند، بخش دیگر به تجهیزات شما مربوط میشود. البته اگر شما بهترین تجهیزات صوتی را هم تهیهکرده باشید، باید اصول و قواعد استفاده از آنها را هم بشناسید. اسپیکرهای شما چه یک اسپیکر بلوتوثی (Bluetooth speaker) کوچک باشد یا یک جفت استریو در قفسه کتابخانه تا یک سیستم صوتی سینمای خانگی (Home cinema) فرقی نمیکند. با رعایت شناخت اسپیکرها و چیدمان اسپیکرها، لحظات و خاطرات شما از موسیقی و فیلمها، لحظاتی باشکوه و بهیادماندنی خواهند شد.

    اسپیکر

    اسپیکر (Speaker) ابزاری است، برای شنیدن موسیقی و اصواتی که بهصورت دیجیتالی تبدیلشدهاند. اسپیکرها، ترکیبی از قطعات الکترونیک و مکانیکی هستند. آشناترین قطعه در آنها برای ما همان دیافراگم (Diaphragm) بزرگ و نازکی است که به یک قطعه آهنربایی و قاب دور اسپیکر متصل هستند. بارها شده که با صدمه دیدن دیافراگم توسط یک ضربه یا نفوذ یک شی تیز، اسپیکرها کیفیت خود را از دست دادند. تازه متوجه میشویم که دیافراگمها چه قطعات باارزشی هستند. اسپیکرها قطعات مهم دیگری هم دارند؛ اما دیافراگم اسپیکر رازهایی دارد که درک آن به ما کمک میکند تا از اسپیکرها بهتر استفاده کنیم.

    چیدمان اسپیکرها

    اسپیکر برای پخش صدا ساختهشده است. صداها در اصل ارتعاشات مکانیکی هستند و با چند شاخص که معروفترین آنها بسامد (Frequency) و شدت صوت (Sound intensity) است، معرفی میشوند. معیار تقسیمبندی صداها بر اساس قدرت شنوایی انسانها تعریف میشود. محدوده شنوایی انسان از فرکانس 20 تا 2000 هرتز (Hertz) است. این دسته از صداها همان ارتعاشات صوتی است که با توجه بهشدت صدا و توانایی شنیداری هرروز میشنویم. به صداهایی با فرکانس بالاتر از 15000 هرتز فراصوت (Ultrasound) و پایینتر از 20 هرتز فرو صوت (Infrasound) میگویند.

    دامنه شنوایی انسان در حدود 20000 هرتز است و اسپیکرها در این محدوده کار میکنند تا شما یک موسیقی یا صدا را بشنوید. اسپیکر تبدیل صدا را، با ارتعاش دیافراگم تولید میکنند. برای اینکه کیفیت تولید صدا در حد عالی حفظ شود پیشنهاد میشود که از ابعاد مختلفی از دیافراگم استفاده شود. برای هر محدودهای از فرکانسها یک سایز دیافراگم و درنهایت یک نوع اسپیکر ساخته میشود. انواع صداها را میتوان در چند بخش عمده تعریف کرد. صداهای زیر، صدای متوسط و صداهای بم. صداهای زیر مثل صدای جیغ یا صدای چهچه پرندگان، صدای متوسط مثل صدای ما که باهم صبحت میکنیم یا صدای خواننده موسیقی، صدای بم هم مثل صدای پارس سگ یا دوب، دوب باند پراید همسایه است.

    تجربه یک صحنه از فیلم

    آواز پرندگان از جنگل انبوه مقابل خانه شنیده میشود. ناگهان همهجا ساکت میشود و تنها صدای هیجانزده پارس سگ خانه به گوش میرسد که خبر میدهد غریبهای به آنجا نزدیک میشود. مرد خانه با شنیدن صدای سگ از جا میپرد. با دیدن نور شدیدی از پشت پنجره با سرعت به سمت پنجره میرود و سرک میکشد. مرد ازآنچه پشت پنجره میبیند، حیرتزده میشود ولی ناگهان با شنیدن صدای جیغ همسرش از پشت سر در آشپزخانه، رنگ صورتش از وحشت عوض میشود.

    اسپیکرها در این فیلم برای ما چه میکنند. صدای پرندگان را اسپیکرهای کوچکتر و صدای پارس سگ را اسپیکرهای بزرگتر پخش میکنند؛ ولی یک حس پنهان در این اصوات وجود دارد صدای جیغ زن که کاراکتر مرد از پشت سر میشنود. برای ایجاد چنین حسی است که به چیدمان اسپیکرها دست میزنیم تا شما هم جیغ زن را از پشت سر، تجربه کنید. حقیقتاً فرق یک فیلم حرفهای با فیلم معمولی در تجربه شنیداری یک فیلم است. ازنظر فنی افکتهای حرفهای و جذابی در خیلی از فیلمها پیادهسازی شده است ولی زمانی شما متوجه اثرگذاری آنها میشوید که علاوه بر نصب باندهای مناسب، چیدمان اسپیکرها را به درستی انجام داده باشید.

    چیدمان اسپیکرها

    شناخت کلی انواع اسپیکرها اولین قدم برای چیدمان اسپیکرها

    اسپیکر به سه دسته کلی تقسیم میشوند. در زیرمجموعه این دستهبندی کلی، شما به انواع اسپیکرها برمیخورید ولی همین شناخت کلی از اسپیکرها بسیار گرهگشا است.

    اسپیکرهای کوچک (Tweeter)

    اسپیکرهای کوچکتر وظیفهدارند صدای زیر یا با فرکانس بالا را پخش کنند. این اسپیکرها به Tweeter معروف هستند و با دیافراگمی مناسب در رنج فرکانس 2000 تا 20000 هرتز ساخته میشوند. این فرکانسی است که شما در آن صداهای تیز همچون آواز پرندگان یا جیغزنان را میشنوید. Tweeter در زبان انگلیسی به معنی چهچه یا آواز پرندگان است.

    اسپیکرهای متوسط (Mid-range speaker)

    برای پخش صدای انسانها و صداهایی با فرکانس متوسط از اسپیکرهای رده میانی به نام Mid-range speaker استفاده میکنیم. معمولاً اسپیکرهای متوسط در محدوده فرکانس 250 تا 2000 هرتز طراحی میشوند. فرکانس صدای انسان بین 1000 تا 3000 هرتز است.

    اسپیکرهای بزرگ (Woofer)

    اسپیکرهای بزرگ به نام ووفر معروف هستند که برای پخش صدای بم یا فرکانس پایین استفاده میشوند. ووفر در زبان انگلیسی به معنی پارس سگ است. یک ووفر معمولاً برای پخش رنج فرکانس صوتی از 40 تا 500 هرتز ساخته میشود. همانطور که میدانید ساب (sub) یک پیشوند است. وقتی بخواهیم فرکانس بمتری را پخشکنیم، از باندهای معروف به سابووفر استفاده میکنیم. باندهای سابووفر معمولاً برای محدوده فرکانس صوتی از 20 تا 200 هرتز هستند.

    چیدمان اسپیکرها

    هر چه صدا زیرتر باشد یعنی فرکانس بیشتری دارد و هرچه بمتر میشود یعنی فرکانس کمتری دارد. فرکانس زیاد باعث میشود که صفحه دیافراگم اسپیکر در ثانیه بیشتر مرتعش شود و در پخش صدا با فرکانس کم صفحه دیافراگم اسپیکر کمتر مرتعش میشود ولی سطح بزرگتری از دیافراگم به ارتعاش درمیآید. میبینید که بین صدا و زمان یک رابطه مشخص است. همین رابطه و درک آن باعث ساخت هنری به نام موسیقی (Musique) است. هر سازی با توجه به خصایصی مانند جنس و ساخت و... در محدوده فرکانس خاصی عمل میکند. دیافراگمها هم از این قاعده خارج نیستند. برای بازپخش و ساخت باکیفیت صداها انواع اسپیکر با دیافراگم مختلف ساخته میشود. حالا میدانید که ابعاد دیافراگم در مورد اسپیکرها به شما چه میگوید. سایز دیافراگم کوچک در اسپیکرها، مناسب صدا با فرکانس بالا یا صدای تیز است. سایز دیافراگم بزرگ برای پخش فرکانس پایین یا صدای بم است

    .

    چیدمان اسپیکرها

    در یک باند (کابینتی که اسپیکر در آن قرار داده میشود) شما میتوانید از یک نوع اسپیکر تا چند اسپیکر با ابعاد مختلف ببینید. هر اسپیکر بخشی از اصوات مثلاً یک موسیقی را برای شما پخش میکند؛ اما برای شنیدن صداها باکیفیت مناسب نکاتی مثل پژواک، فاصله و زاویهها هم مهم است. مجموعه این نکات باعث میشود که بحث چیدمان اسپیکرها مطرح شود. همه این برنامهریزیها و تقسیمبندیها برای ایجاد حالتی به نام ژرفنمایی شنیداری است؛ یعنی شما بهعنوان شنونده یک موسیقی زیبا یا بیننده فیلم، تحت تأثیر کیفیت انواع افکتها و صداها به تجربه عمیقتری از احساسات و مفاهیم در آثار هنری برسید.

    اسپیکر سونی

    شناخت ترکیب اسپیکرها گام دوم در چیدمان اسپیکرها

    برای چیدمان طلایی اسپیکرها ابتدا باید یک شناخت حداقلی در مورد انواع ترکیب اسپیکرها داشته باشیم.

    حتماً تابهحال اصطلاحاتی مانند سیستم صوتی 2.1 یا سیستم صوتی 5.1 را شنیدهاید. نقطه وسط این اعداد٬ اجزای سیستم صوتی را از هم جدا میکند. عدد اول تعداد اسپیکرها را معرفی میکند و عدد دوم تعداد سابووفرها است. مثلاً وقتی میگوییم سیستم صوتی 5.1 یعنی پنجتا اسپیکر و یک سابووفر، اگر بگوییم 2.0 یعنی دوتا اسپیکر، یعنی همین سیستم ساده استریو. حالا اگر به شما بگویند که یک سیستم صوتی 10.2 داریم یعنی یک سیستم با 10 اسپیکر و دو سابووفر برای چیدمان اسپیکرها در اختیار دارید.

    چیدمان اسپیکرها

    هر سیستمی که دارای دو اسپیکر است به نام استریو مشهور است به سیستم صوتی با چهار اسپیکر سیستم چهار صدایی (Quadraphonic) میگویند. به سیستمهای با بیش از پنج اسپیکر سیستم صدای فراگیر یا صدای ساراند (Surround sound) میگویند. سیستمهای تککانال یا تکصدایی نیز به مونو (Mono) معروف هستند.

    تکنیک چیدمان اسپیکرها بر اساس الگوهای مهندسی صدا طراحیشده است. این تکنیکها به ما میگویند که در چه نقطه یا مکانی قرار بگیریم تا بهترین کیفیت را از تجهیزات خود داشته باشیم. اصطلاحاً به این نقاط sweet spot گفته میشود. بهطور کل sweet spot سیستم صوتی شما تابع شرایط پژواک، فاصله و زاویهها است.

    کنترل اژدهای نامریی پژواک

    برای گرفتن نتیجه مناسب و بهتر باید یک مکان مشخص و ثابت برای شنیدن انتخاب کنید. هرکسی بنا به موقعیتی که دارد میتواند یک اتاق وسیع یا کوچک را تهیه کند. همین تفاوت وسعت هم باعث میشود که موقعیت باندها متفاوت باشد. ابعاد فضا یا اتاق شما تعیین میکند که چه تعداد باند و در چه جهاتی باید تعبیه شوند. اگر یک باند هم دارید باید فکر کنید مکان آن درون اتاق شما کجا باشد؟ تا همه شنوندگان صدای متعادلی را بشنوند. شاید بهتر باشد در چند گوشه اتاق بنشینید و به یک موسیقی گوش دهید تا درک بهتری از شرایط چیدمان اسپیکرها داشته باشید.

    چیدمان اسپیکرها

    اینیک اصل اساسی است، پژواک کمتر صدا، باعث طبیعی شدن آن میشود. برای اینکه در اتاق شما پژواک و تداخل صدا کمتر شود بهتر است کف اتاق فرش یا موکت شده باشد. کفپوشهای پرزدار باعث مستهلک شدن صدا میشوند و در این صورت شما پژواک کمتری خواهید داشت. همین کاهش قدرت صدا باعث میشود، همسایگان شما نیز آرامش بیشتری داشته باشند. همین تکنیک را در مورد دیوارها با نصب پردههای ضخیم پیاده کنید. پژواکها در برخورد صدا با اجسام سخت و صلب و با سطح تخت بیشتر تولید میشوند، با اجسام نرم و با سطوح پیچیده کاهش پیدا میکنند. شما میتوانید با صداها بازی کنید. وقتی میخواهید پژواکها کم شود میتوانید حتی به جنس مبلها همفکر کنید. شاید بخواهید صدای شما به قسمت دورافتادهتر از فضای اتاق شما بهتر برسد. چطور است از جنس و فرم سطوح دکوراسیون یا کتابخانه خود و تغییر جهت آن کمک بگیرید.ارتفاع سقف و حتی شکل آنهم میتواند در تجربه شنیداری شما مؤثر باشد. اگر سقف شما گنبدی شکل است، پژواکها واقعاً میتوانند شمارا به دردسر بیندازند. اشیایی که از سقف آویزان هستند در تجربه شنیداری مؤثر هستند. لوسترها یا آویزها با توجه به جنس شکل خود میتوانند انواع پژواکها را تولید کنند.

    یک نکته مهم این است که گاهی مشکلات در همه زمان پخش موسیقی شنیده نمیشوند. مثلاً گاهی ممکن است درزمانی که صداهای بم بیشتر پخش میشوند و یا زمانی که صدای های زیر بهطور مستمر پخش میشوند مشکلاتی بروز کنند. علت این امر وجود اجسامی در اتاق است که نسبت به محدوده فرکانس خاصی حساس هستند؛ مانند همان داستان دیافراگمها با توجه به شکل و جنس و مکان قرارگیری برای یک سری فرکانس دچار لرزش و ارتعاش میشوند. مثلاً شیشهها و پنجرهها به خاطر ساختار و جنس خود فرکانسهای پایین و صدای بم را از خود عبور میدهند ولی فرکانسهای بالا را برمیگردانند. تعداد پنجرهها نیز عاملی افزاینده در پژواک است.

    پژواکها عامل مهمی هستند حتی اگر شما یک باند داشته باشید و یا حتی اگر باندها را برای مجالسی مثل سخنرانی و مداحی مرتب کرده باشید.

    چیدمان اسپیکرها و مثلثهای طلایی

    تعداد و نوع باندها تکلیف چیدمان شمارا مشخصتر میکند. یک قاعده کلی وجود دارد که درک آن کار جهتدهی و چیدمان اسپیکرها را آسانتر میکند.

    یک مثلث را تصور کنید سر شما در رأس مثلث باشد و دو اسپیکر در گوشههای دیگر مثلث قرار بگیرد. این چیدمان باعث میشود که دو اسپیکر بافاصله مساوی در اطراف شما قرار بگیرند. در این حالت شما یکصدای استریوی باکیفیت را تجربه خواهید کرد. رأس این مثلث یعنی محل قرارگیری شما همان sweet spot نامیده میشود. حالا با توجه به این نکته میتوانید مکان دیگر اسپیکرها را معین کنید. برای این کار اسپیکرها را بر اساس نام و مشخصات از هم جدا کنید.

    چیدمان اسپیکرها

    نکته اصلی این است که باندهای چپ در سمت چپ و باندهای راست در سمت راست قرار میگیرند. بهتر است اسپیکر پخش صداها با فرکانس متوسط یا بهطورمعمول همان دیالوگ و گفتگوهای انسانی، به خاطر خاصیت فرکانسی که دارند در میانه اتاق قرار بگیرند تا در شنوایی اصوات آنها مشکلی نداشته باشید. چون این فرکانسها بهراحتی میتوانند تحت تأثیر مکان، دیوار و اشیا اتاق شما مستهلک شوند.

    اسپیکرهای فراگیر یا ساراند که میخواهید صدای فراگیر را برای شما القا کنند در اطراف خود قرار دهید.

    سابووفر را میتوانید در بخش مرکز و جلو قرار دهید. قدرت سابووفر در مکان آن نیز مؤثر است. گوشهای انسان در درک فرکانسهای بالا مشکلی ندارد ولی در فرکانسهای پایین، مخصوصاً تشخیص جهت منبع صدا دقیق عمل نمیکند. با جابجا کردن سابووفر در چند جای اتاق میتوانید از چیدمان اسپیکرها بهترین نتیجه را کسب کنید.

    زاویه اسپیکرها در چیدمان اسپیکرها

    شنوایی انسان نسبت به فرکانس بالا حساستر است و بهراحتی میتواند جهت آن را تشخیص و به اصلاح گوش تیز کند. گوش ما فرکانسهای بالا را در ارتفاع همسطح هم بهتر تشخیص میدهد تا وقتی در کف و روی منتشر میشوند. بعضی از سازندگان اسپیکرها آنها را بهصورت طبقهای به رویهم سوار میکنند این چینش عمودی باعث میشود که توییترها در بالا و ووفرها در زیر قرار بگیرند. اگر شما از باندهای جداگانه استفاده میکنید این اصل را رعایت کنید. با توجه به ارتفاع مبل یا صندلی میتوانید به اسپیکرهای کوچک ارتفاع دهید و آنها را به روی میز یا قفسه قرار دهید.

    چیدمان اسپیکرها

    برای پیدا کردن ارتفاع مناسب برای چند بار، با موسیقیهای مختلف صدای اسپیکرها را چک کنید و تمرکز کنید روی صدای های ریزتر و اصواتی که از باندهای کوچک یا توییتر‎ها شنیده میشود. ارتفاع توییترها از زمین را بیشتر کنید ولی دقت کنید که زاویه آن با زمین موازی باشد.

    جهت افقی و دقیق باندها، را میتوان باتجربه، آزمون و تغییر چند درجهای در زاویه هر باند نسبت به رأس مثلث انجام داد؛ ولی در کل شما رأس مثلث هستید و باندهای دیگر دونقطه مقابل رأس مثلث. هرچه تعداد باندهای شما بیشتر باشد درنهایت خود را در میان دایرهای فرضی از باندها موازی با زمین خواهید دید.

    چیدمان اسپیکرها

    مهمترین قطعه پازل چیدمان اسپیکرها، وضعیت اسپیکرهای چپ و راست و فاصله درست آنها با شما بهعنوان شنونده است. وقتی تعداد حضار بیشتر میشود این معادله کمی پیچیده میشود و پیدا کردن sweet spot کار سختی است. درواقع sweet spot یک اصطلاح است و منظور آن اشاره دقیق به یک نقطه نیست بلکه منظور جایگاه ایدهآل است. با توجه به قدرت سیستم و تعداد حضار نقطه میتواند به یک منطقه تبدیل شود. با توجه به مواردی که گفته شد شرایط خود را بسنجید شاید با تعویض مبلمان مشکل شما حل شد یا با تغییر مکان. البته خلاقیت هم میتواند راه گشای شما باشد، اگر به تجربه عمیقتری از اصول بالادست پیدا کنید.

    سینمای خانگی مقوایی

    چیدمان اسپیکرها ویژه مهمانی

    اگر هدف اصلی شما برگزاری یک مهمانی یا سخنرانی است کمی شرایط متفاوت است. معمولاً مسئله اصلی شما پیدا کردن محل اسپیکرهای تکی است. اگر شما سیستم صوتی خوبی هم داشته باشید باز مشکل بزرگ شما در مراسمی مانند سخنرانی، در اسپیکرها و کانالهای صوتی میانی و بزرگ اتفاق میافتد و بهندرت صداها از کانال صدای فرکانس بالا خارج میشود. مهمترین مشکل در اینجور مواقع پژواکها و یا اکوی صدا است.

    اسپیکرهای شما در هر محلی قرار میگیرند نباید تأثیرات پژواکها در تجربه شنیداری، اختلال ایجاد کنند. مخصوصاً اسپیکرهای باس این تأثیر را بیشتر نشان میدهند. البته این برای سخنرانهای مختلف متفاوت است و شما نیاز به برگزاری حداقل، یک جلسه تست و آزمون یک، دو، سه، صدا به همه می رسه! برای تعیین مکان مناسب خواهید داشت.

    در اسپیکرهای بزرگتر بهتراست فضای بین اسپیکر و دیوار بیشتر باشد. مخصوصاً ووفرها یا سابووفرها که یک ونتوری هوا، درون باند (کابینت) آنها تعبیهشده است. البته بستگی به مدل ونتوری هوا باید جهت و فاصله با دیوار تعیین شود.

    تکنولوژی اسپیکرهای بیسیم در چیدمان اسپیکرها

    با استفاده از تکنولوژی اسپیکرهای بیسیم قابلحمل میتوانید یک زوج مناسب برای سیستم استریو تهیه کنید. تعدادی از تولیدکنندگان برای همخوانی و همنوایی در اسپیکرهای خود گزینههایی را برای تنظیم راحتتر مهیا کردند. نکته مهم این است که تصمیم شما چیست؟ میخواهید اسپیکرها را بهصورت کانال چپ و راست تعریف کنید یا دو اسپیکر باهم و بهصورت تک کانال، عمل کنند.

    اسپیکر بی سیم سونی

    قوانین پیدا کردن sweet spot در اینجا هم صادق است؛ اما درهرصورت چه قبول داشته باشید یا نه؟ حالت تک کانال یا مونو برای سخنرانی بهتر است. مخصوصاً وقتی سخنرانان از یکدیگر فاصله داشته باشند. اینگونه میتوانید با مدیریت و خلق چند sweet spot مکان بزرگتری را برای شنوندگان بیشتر آماده کنید تا صدا در محیط شما بهصورت یکنواخت و مؤثر پخش شود.

    نرمافزارهای صوتی برای مدیریت اسپیکر در چیدمان بلندگوها

    بسیاری از اسپیکرهای بیسیم برنامههایی هم در کنار خود دارند. این برنامهها دارای گزینههایی برای تعیین جایگاه منابع صدا و فاصله مناسب هستند. حتی با کمک آنها میتوانید قابلیت Immersive Sound را فعال کنید. با این قابلیت تجربه صدای فراگیر شما سهبعدیتر و هماهنگتر خواهد شد. صدای هلیکوپتری که در فیلم از بالای سر کاراکتر عبور میکند، از سمت بالا برای شما تداعی میشود. دیگر با چیدمان اسپیکرها فقط صدا را نمیشنوید و بلکه آن را عمیقاً تجربه میکنید.

    البته این افکتها در کل ضعیف هستند و برای گوش دادن به موسیقی، بهتر است آنها را غیرفعال کنید. بااینحال اگر شما یک ساندبار (Soundbar) برای کنترل و خلق صدای فراگیر و تنظیم استریو هم دارید این افکتها قابلتوجه هستند. مزیت ساندبار این است که قصد ایجاد توهمی را برای شما ندارد ولی در مدیریت و ساخت یکصدای استریو و تولید پژواکهای مناسب رضایت شمارا برآورده میکند؛ بنابراین این برنامهها باوجود یک ساندبار میتوانند، ارزش و معنا پیدا کنند.

    چیدمان اسپیکرها

    ار سویی دیگر وجود برنامههای مدیریت اکو تا زمانی که صدای همسایهها را درنیاوردهاید، خوب و مفید است. در نرمافزارهای اکو میتوانید باس را کم یا زیاد کنید تا شفافیت صدا در اتاق شما از بین نرود. این نوع برنامهها معمولاً در سیستمها موجود است. در غیر این صورت میتوانید با نصب آنها به روی گوشی هوشمند یا تبلت ها، از توانایی آن استفاده کنید

    منبع: سایت زومیت